tisdag 8 maj 2012

VirknålensHemlighet #138

Ja då var jag igång med virkning igen då. Virkar vidare på min nåldyna och har nu bara ett varv kvar på min bottenplatta, sedan ska det magiska hända, dvs nåldynan ska börja ta form.

*****
Pappskivor utritade och urklippta samt några varv till på nåldynan virkade. Är dock osäker på om jag gjort pappskivorna för stora och kanske behöver minska ner dem ca 0.5-1cm eller så, ska göra mitt första minskiningsvarv på nåldynan nu så vi får väl se om de får plats eller inte. Det är ju inte hela världen om de inte får det för det är ju bara att klippa till dem lite, värre hade varit om de var för små, för jag har inte mer papp att klippa ut plattorna från...

*****
Det blev till att skala av ca 0.5cm av pappskivorna för att det skulle se bra ut. Nu har jag just lagt tre skivor i press då jag limmat samman dessa till en och samma bottenplatta. De övriga tre som jag klippt ut, ska även de limmas samman, men de ska utgöra toppen, (mao kan man inte sätta vare sig nålar uppe eller nere på nåldynan...) Hmm, undrar ni säkert, vad har hon nu hittat på... Ja den som lever får se....

Skrev ju för den delen att jag skulle använda mig av restgarn, och det har jag fått frångå då det inte kommer att räcka med restgarn i vanlig mening, det kommer att gå åt en del garn, men det anser jag det vara värt, får ju en unik nåldyna...

Jag skriver som sagt ner mönstret eftersom samt att jag kommer att skriva ner mängden garn jag använder, mao måste jag leta fram köksvågen för att bilda mig en uppfattning om hur mycket nystana väger från början, och hur mycket de väger efter att jag använt det garn jag avsett, och det kommer som sagt nog bli en del.

*****
Ni ligger de tre topp-pappskivorna i press efter att fått genomgå en ihoplimning. Jag har även valt att slakta en tredje yoghurtflaska och förlängt den tomma delen av mittpelaren. Denna är även den under limning och press för tillfället. Ska nu virka ytterligare ett minskningsvarv på nåldynan innan jag sedan ska börja virka enkelvarv, efter enkelvarv ett bra tag framöver.

*****


Ihoplimmade bottenplattor.
17,5cm i diameter


Den nya stommen.
17,5cm hög


Den ihoplimmade toppen.
17.5cm i diameter
med en öppning i mitten som är lika stor som stommens diameter (5cm)

*****
Jag har nu börjat på överdelen av nåldynan, för det är så här att jag ska virka denna i två delar och sedan sy ihop för att få fram den färdiga nåldynan. Kommer att alternera mellan botten och toppen nu ett tag framöver då det just för tillfället är bara enkelvarv på båda, det ena längre än det andra, och det tar sin lilla tråkiga tid, för ja, jag anser att enkelvarv är tråkiga för det händer liksom inget, det är bara runt runt i en, vad det känns som, oändlighet.

Har på bottendelen bytt färg till brun och därmed börjat enkelvarven, och i och med att jag bytte färg, fick jag loss nystanet så att jag kunde börja på toppen, av den anledningen kan jag nu samköra dessa två delar.

Tror dock att det snart få bli en paus i virkandet då mina händer verkligen inte vill vara med idag, det har de för övrigt inte velat på flera dagar, men nu börjar det bli riktigt illa, men vad gör man när man bara vill virka, jo, man virkar, oavsett hur ont och hur många pauser man måste göra...

*****


Det kommer nog ta sin lilla tid det här...

*****
Jag har fått en korrekt gissning om vad detta ska bli, denna gissning kommer från Lina Nilsson-Sköld som är medlem i samma facebook-grupp som jag, "Virka mera", och hennes gissning var "Trådrulle" vilket är helt korrekt.

*****


Arbete går, sakta men säkert, framåt mot slutmålet, vilket är att bli en nåldyna i form av en stor trådrulle...


Häls. Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar