måndag 7 maj 2012

VirknålensHemlighet #137

Nu har jag börjat på med nåldynan, eller ja. jag slopade idén med en inre pappersstomme för en plaststomme istället. Jag tog två stycken drickyoghurtflaskor, skar av deras hals och fyllde den ena med sten, limmade fast den tomma ovanpå den med sten och voila, så var den inre stommen klar!


Nu blir det till att börja virka. Börjar att använda mig av det beige/oblekta garnet...

*****
Just virkat 9 cm (diameter) på bottenplattan, och det är inte i närheten av hur stor den ska vara känns det som. Funderar även på om jag inte måste slakta ytterligare en youhurtflaska för att få till proportionerna bäst på denna nåldyna, men det återstår att se...

*****
Tänk att det ska vara så jobbigt att få varven att öka. Har nu virkat ca 2 cm sedan sist och tycker att det går sååå långsamt. Jag vet ju att varven blir längre och längre, men ändå. Önskar att det gick lika fort för varje varv ändå.

Ja ja, jag har iaf kommit en bit av det hela, men kommer snart att bli tvungen att lägga virkningen åt sidan för lite jobb, men det är ju bra på sitt vis det med. Hoppas att händerna orkar med lite mer virkning till kvällen bara, annars får jag väl ta igen det i morgon då...

Kan ju tillägga till nåldynans fakta att jag virkat med 8/4 bomullsgarn (restgarn) och en 2.5mm virknål (som alltid med andra ord). Skriver ner mönstret efter hand gör jag också, för vem vet hur många sådana här jag kommer att vilja göra i framtiden, eller någon annan kanske vill göra för den delen.

*****
Ja det blev några varv till innan jag åkte till jobbet, börjar bli bra nu som bottenplatta...

Häls. Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar