fredag 18 januari 2013

Fy för stöld

Följer en del olika bloggare och läste häromdagen att Amigurumi Artist, Gudrun, som gör de mest spektakulära amigurumis jag någonsin sätt, har blivit bestulen på sina mönster. Det vill säga, någon säljer hennes mönster och tjänar pengar på hennes kunskap, något som hon tidigare delade med sig GRATIS...

Jag skapade mig ett konto på sajten som delar hennes mönster, och även ett mönster gjort av Pysselkiisen, och letade upp ett av Gudruns verk och kommenterade att det var stöld att göra som de gör, att tjäna pengar på andras verk. Var så in nu, eller ja, jag försökte komma in, men möttes av detta...


Snacka om fegisar som spärrar mitt konto och IP adress. De måste veta att de gör fel, och vägrar acceptera att andra påpekar detta. Tråkigt att det finns sådana människor. Det är sådan som får en annan att tappa lusten att dela med sig av de mönster man själv skapar...

Häls. Erika

8 kommentarer:

  1. fy för dessa folk alltså. De kallas idioti! :( Less man blir...

    SvaraRadera
  2. jag är vänn till gudrun nu under flera år.

    hon är så besviken just nu eftersom hon alltid är givmild med att dela med sig av sin designe
    det värsta är att det drabbar hennes vija hitta på nya mönster men framförallt dela med sig
    skriv till henne berätta vad du har gjort.
    tror hon kommer bli glad
    tack till dig som tar upp dilemmat.
    dela mönster är en sak men tjäla designe det gör man bara inte

    SvaraRadera
  3. Hm, jag är så sakteliga på väg in i mönsterbranschen, och kanske kan man komma förbi det genom att åtminstone lägga in ett sådant där vattenmärke eller vad det heter på fotona i beskrivningen? Det gör åtminstone saken svårare, eftersom de då måste ha gjort saken själva först och tagit foto på det, och liksom lägga in det i mönsterfilen också innan de kan sälja det vidare?
    Bara en tanke, för det vore synd om "de reko" lade ner alla sina mönster p.g.a. stölder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spelar tyvärr ingen roll. Gudrun har sådan text på ett par av sina mönster som finns på sidan.

      I mitt fall måste det vara en av mina kunder som köpt mitt mönster via ravelry som sedan delar ut det gratis på sidan.

      Resterande mönster är nog flertalet nedladdningar från just ravelry också, (däribland Gudruns mönster med skulle jag tro).

      Har precis som Gudrun anmält adresserna till google, tydligen har de godkänt hennes anmälan så man får ju hoppas :)

      Anmälde också till själva sidan och skapade ett konto där som nu precis som Erikas har blivit bannad!

      Radera
  4. Håller med dig de är hemskt. Gudrun får polisanmäla de. Enda sättet å sätta stop för dom

    SvaraRadera
  5. Det är så attans fräckt att göra sådant! Håller med om polisanmälan.
    Liknande hände på en hundblogg, dock inte med pengar inblandade men någon snodde deras texter, rakt av, och publicerade som egna. Men där fanns ju Kennelklubben att tillgå (tjuven är uppfödare, eller kallar sig iaf, och står då under deras kontroll till viss del.)
    Håller alla tummar att hon ska få stopp på detta!

    SvaraRadera
  6. Helt otroligt så skicklig hon är. Har inte hittat henne förrän nu och jag är fullständigt heartbroken över att hennes mönster inte längre finns tillgängliga för allmänheten pågrund av någon idiot som inte kan skija på mitt och ditt.
    Nu ska jag fortsätta snoka runt här lite och se vad jag kan inspireras av/till. :)

    SvaraRadera
  7. Hej jag håller med dig jag har också råkat själv för det jag virkade jättefina mössor till mina tjejer o0ch en dag när jag bloggade och sökte på virkade mössor så hittade jag en blogg och hon som hade bloggen skrev att mönster på mössorna var hennes mönster men tyvärr så leder ingen vart om man blir arg och skriver kommentarer på deras blogg för de bryr sig inte om det därför lägger jag aldrig ute något som jag har kommit på själv på blogg folk har ingen respekt. kram maria!

    SvaraRadera