måndag 2 januari 2012

VirknålensHemlighet #080

Börjar det nya året med ett inlägg så här årets andra dag och detta inlägg kommer att handla om rädsla och ilska.

*****

Jag har på flera håll sett, fått höra, och stött på virkare som, inte har någon skam i kroppen. Jag menar dessa virkare som säljer färdiga ´gurumis efter andras mönster. Mönster som är genomarbetade av upphovskvinnan som hon även i skrift i samband med mönstret även uttryckt att ´gurumisarna inte får säljas, ej heller mönstret som i bland är gratis, och ibland kostar en liten slant att köpa av upphovskvinnan.

Om det är så, att en virkare vill få igen pengarna på det hon/han virkar så anser iaf jag att han/hon ska virka efter egna mönster. Det är INTE ok att sälja ´gurumis som andra arbetat hårt för att framställa mönster till och vill dela med sig av till andra på ett eller annat sätt. Det är INTE ok att stjäla någon annans hårda arbeta och kalla det för sitt, även om man bara gör små, små förändringar. Det är ändå till största del någon annan som har skapat detta mönster, och det borde ALLA respektera, oavsett hur girig och egotrippad man är.

Med tanke på allt detta, så är jag därmed rädd att samma sak kommer att hända de mönster som jag vill ge ut i min kommande bok, det har ju faktiskt redan hänt ett eller flera av mina gratismönster tidigare så varför skulle det inte kunna hända mönster som man även behöver köpa för att virka efter (det blir ju ytterligare en kostnad för virkaren som vill sno andras idéer).

Jag vill inte nedslås av detta, jag vill ju dela med mig av mina kunskaper till de som uppskattar att få hjälp med ´gurumisar att virka, trots att de måste köpa mönstret och sedan inte får sälja de färdiga ´gurumisarna. Jag vet att jag måste hålla mig positiv till omvärlden, men det är svårt när allt fler ´gurumiskapare blir kapade och andra virkare stjäl deras mönster och säljer färdiga alster gjorda efter någon annans mönster, och även påstår att det är deras eget mönster.

Om DU vet med dig att DU är en av dessa oärliga virkare så ber jag DIG vänligen, men bestämt att sluta upp med detta. Du förstör för ALLA andra HEDERLIGA virkare som inte förtjänar detta inlägg. Jag riktar därmed INTE detta inlägg mot de som är ÄRLIGA och SNÄLLA, utan till ER som inte har någon skam i kroppen och STJÄL andras verk och kallar för era egna.

Som sagt, bara för att DU ändrar några små detaljer här och där i ett mönster, betyder det inte att det är DITT att sälja ´gurumis från. Om du inte fått godkänt att upphovskvinnan till originalmönstret vill säga.

Så om DU är en oärlig virkare, så sluta med det NU. Skapa DINA egna mönster istället, det blir mycket bättre stämning i virkvärlden då.

Häls. Erika

1 kommentar:

  1. Jag både förstår och inte förstår dina och andra mönsterskapares funderingar. Jag köper själv mycket mönster och mönsterböcker och betalar gärna och jag har även hittat på ett och annat själv när nöden krävt det. Köper man ett mönster och faktiskt betalar för det så vill man kunna använda det på ett sätt som passar en själv. Jag har personligen aldrig sålt något efter andras mönster då det inte funnits behov. Men ibland skulle jag vilja, att virka är inte gratis. Garn kostar och det hade varit roligt att kunna få uppskattning för sina saker på annat sätt än att ge bort det.
    Det jag funderar över är varför det är så stort integritetstänk kring just amigurumimönster?
    Kläder, musik, inredning, allt annat används i original och kopior. Man härmar andras stilar, man gör nya versioner på andras låtar. Vem av oss kan neka till att vi lyssnar på sådant och faktiskt både köper skivor och uppskattar det?
    Vad är det mönsterskaparna är rädda för? Att någon annan ska tjäna mer pengar på det de skapar än vad man själv gjort på själva mönstret? I mitt fall handlar det inte om att bli rik på det jag virkar eller sprida mönster genom kopior, det finns ingen anledning. Och att göra ändringar i köpta mönster för att få kalla det sitt eget, det känns rätt långsökt.
    Jag personligen hade bara velat kunna ta betalt ibland för att kunna köpa nytt garn och fortsätta med min, faktiskt ganska dyra, hobby.
    Finns säkert de som både håller med och inte håller med och det hade varit roligt att höra andras åsikter.

    SvaraRadera