söndag 19 september 2010

VirknålensHemlighet #003

Sitter och virkar på en dammsugare, alltså en sådan där "ätbar", inte en sådan som suger skräp... *ler*

Vet inte om jag ska göra den med rosa eller gul marsipan. Har tänkt att göra med båda, men vet inte med vilken jag ska börja.

Har innan gjort 2 gröna och 1 rosa, så minst 1 rosa till och 2 gula ska det virkas, men som sagt vet inte i vilken ordning. (Onödiga funderingar - jag vet, men man måste ibland retas med sig själv).

Virkar dessa dammsugare efter eget mönster, har tittat på andras, mönster och bilder, men inte fastnat för något, så det fick bli ett helt nytt, eget mönster, bäst så...

Tror ändå att det blir en gul dammsugare, bara för att...

*****
En gul dammsugare blev det, och nu sitter jag och virkar på den fjärde vätten i ordningen (första för i dag). Har en som är helt färdig, och två färdiga kroppar, samt den jag nu håller på med. Därefter fattas det bara 3 luvor och 3 näsor, sedan så har jag fyra underbara vättar.

Garnet räcker egentligen till 5 vättar, men jag vill göra mindre vättar att hänga i ris/gran mm, så därför nöjer jag mig nu med bara 4 (mer garn är på ingång), så kanske det blir fler framöver.

Min vätte är inspirerad av den som finns på järbogarn, men en mängd modifieringar, så mönstret blir "mitt".

*****
Då var kroppen till den fjärde vätten klar.

Vet nu inte vad jag ska virka, om jag ska fortsätta med mina vättar eller om jag ska virka lite mer "ätbart". Får se vad det blir. Känns som om jag skulle vilja virka något med lite mer färg, så "ätbart" kanske det blir.

*****
Börjat med de små vättarna, eller rättare sagt, är på den första lilla vätten, men jag blir inte nöjd med luvan till den, så jag ska nog ta och göra om mönstret till den.

Pga detta så har arbetet liksom stannat av, men jag tror att jag ska ge mig i kast med det igen.

*****
Jag ska vara ärlig och tala om att min lilla vätte grundar sig på FrökenElsas mönster, men med en del modifieringar, så att mönstret blir mer mitt.

Har nu lyckats få till en luva jag är nöjd med, så nu fattas bara näsa och ev. skägg (och något att hänga upp vätten i), så är nummer ett av de små vättarna klar. Undrar hur många det kan bli på en kväll...?

*****
Har hittills inte blivit fler vättar i kväll, och det kommer troligen inte bli det heller. Men kanske att det blir annat virkat istället.

Angående om bilder på dessa kommer att tas, och givetvis kommer det att göras. De kommer även att publiceras här på bloggen, så småningom, dvs. förhoppningsvis till veckan (vill får några klar så att det blir några på bilden).

*****
Istället för vättar blir det nu prinsessbakelser. Har sedan tidigare gjort några gröna och rosa. Nu blir det en gul. Den ser rätt smarrig ut om jag får säga det själv.

Är ju svårt att kalla mönster på "ätbart" sitt eget, för många liknar ju varandras, och bygger på samma principer, men jag kommer ändå att stå på mig att samtliga av dessa "ätbara" virkningar är gjorda efter mina egna mönster, trots att de mycket väl liknar andras.

Häls. Erika

1 kommentar: