tisdag 17 januari 2012

VirknålensHemlighet #090

Vill lätta mitt hjärta för er alla. En mönsterbok är på gång, sakta men säkert, jag lovar. Men just nu är det mycket som ska ske och allt helst i går, så boken haltar efter, men som sagt, den kommer.

Jag vill även passa på att prata av mig gällande boken och dess mönster. Jag skrev ju i ett tidigare inlägg om att jag är trött på allt stjälande från folk hit och dit, och måste därför få säga dessa ord.

Många av mina ´gurumisar är inspirerade av andra filurer, det kan vara andras virkade verk eller ritade verk, ja nästan vad som helst. Några av mina ´gurumis är även mina helt egna, som kommer helt och hållet från mitt huvud. Och jag är stolt över alla mina ´gurumis, oavsett vart idén till den kommer ifrån.

Jag om någon förstår att om man hittar en ´gurumi som man gillar och inspireras av, och sedan vill försöka att skapa något eget utifrån. Jag är inte emot människor som ser på en bild och sedan virkar liknande ´gurumis, men efter eget mönster, det är ibland så jag gör. Det jag tycker att dessa personer då ska göra är att erkänna att de är inspirerade av någon annans, men att det verkligen är ens eget mönster.

Men det är de människor som använder ett redan färdigt mönster, med flit, och sedan ändrar några saker här och där för att sedan kalla skapelsen sin egen som jag inte tycker om. Har man ändrat någons mönster så ska det framgå att man utgått från någons mönster och sedan gjort vissa ändringar. Och vill man sedan sälja det mönstret, så anser jag att man ska ta kontakt med "originalskaparen" och höra vad den har att säga om saken. Jag vet att jag skulle nog inte vara helt emot det, men jag vill ändå bli tillfrågad innan.

Som sagt, jag anser att alla får inspireras av andras verk, bara man inte ändrar i någons redan befintliga mönster och kallar det sitt eget.

Häls. Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar